Neokonceoptualizam
Autor artpress | 10 Feb, 2009Neokonceoptualizam

Već krajem 70-tih utopijski principi modernizma – inovacija, artistička autentičnost, individualna ekspresija – postali sve više odbojni kritičkoj svesti kasnokapitalističke civilizacije. Postmodernistička teorija, artikulisana na tako raznorodnim poljima kao što je arhitektura, uporedna književnost, semiotika i političke nauke, dovela je u pitanje veliku modernističku priču zapadne kulture i imala veliki uticaj na vizuelne umetnosti. Izvestan broj različitih ali povezanih estetskih postupaka (poznatih kao “umetnost aproprijacije”) se pojavio u to vreme signalizujući očigledno okončanje modernizma. Neki umetnici su flagrantno prisvajali dela drugih i nazivali ih svojima da bi demonstrirali mit originalnosti i smrt autorskog glasa. Drugi su eksploatisali komunikativnost svojih dela kako bi podvukli neizbežan uticaj trgovine na svet umetnosti. Na dišanovski način ovi umetnici su inkorporirali već izradjene predmete izvučene direktno iz sveta komercijale umetnosti u svoje skulpture i instalacije. Treći su proizvodili apstraktna, geometrijska platna (kao ambleme modernizma) kako bi pokazali da je slikanje, kao bilo koji drugi sistem reprezentovanja, jedan kod ili tekst koji se može beskrajno umnožavati. Pored toga, postmodernistička kritika svakog autoriteta i feministička kritika fundamentalno su se preplele u novu društvenu teoriju koja je dala legitimitet novim oblicima stvaralaštva.Zato su i mnoge žene povezane sa neokonceptualizmom iskoristile njegovu strategiju prisvajanja, pastiša i simulacije da bi osporili oreol autonomnog umetničkog dela i (muški) kult umetnika. Ross Bleckner, Peter Halley, Jenny Holzer, Jeff Koons, Barbara Kruger, LouiseLawler, Sherrie Levine, Richard Prince, Cindy Sherman, Haim Steinbach i Philip Taaffe su neki od glavnih umetnika čija se dela svrstavaju u neokonceptualizam.
Neokonceoptualizam

Već krajem 70-tih utopijski principi modernizma – inovacija, artistička autentičnost, individualna ekspresija – postali sve više odbojni kritičkoj svesti kasnokapitalističke civilizacije. Postmodernistička teorija, artikulisana na tako raznorodnim poljima kao što je arhitektura, uporedna književnost, semiotika i političke nauke, dovela je u pitanje veliku modernističku priču zapadne kulture i imala veliki uticaj na vizuelne umetnosti. Izvestan broj različitih ali povezanih estetskih postupaka (poznatih kao “umetnost aproprijacije”) se pojavio u to vreme signalizujući očigledno okončanje modernizma. Neki umetnici su flagrantno prisvajali dela drugih i nazivali ih svojima da bi demonstrirali mit originalnosti i smrt autorskog glasa. Drugi su eksploatisali komunikativnost svojih dela kako bi podvukli neizbežan uticaj trgovine na svet umetnosti. Na dišanovski način ovi umetnici su inkorporirali već izradjene predmete izvučene direktno iz sveta komercijale umetnosti u svoje skulpture i instalacije. Treći su proizvodili apstraktna, geometrijska platna (kao ambleme modernizma) kako bi pokazali da je slikanje, kao bilo koji drugi sistem reprezentovanja, jedan kod ili tekst koji se može beskrajno umnožavati. Pored toga, postmodernistička kritika svakog autoriteta i feministička kritika fundamentalno su se preplele u novu društvenu teoriju koja je dala legitimitet novim oblicima stvaralaštva.Zato su i mnoge žene povezane sa neokonceptualizmom iskoristile njegovu strategiju prisvajanja, pastiša i simulacije da bi osporili oreol autonomnog umetničkog dela i (muški) kult umetnika. Ross Bleckner, Peter Halley, Jenny Holzer, Jeff Koons, Barbara Kruger, LouiseLawler, Sherrie Levine, Richard Prince, Cindy Sherman, Haim Steinbach i Philip Taaffe su neki od glavnih umetnika čija se dela svrstavaju u neokonceptualizam.